Osuuskunta Opetus ja ohjaus järjestää erilaisia koulutuksia hankkeiden puitteissa
Ilmoittaudu mukaan koulutuksiimme!
Tehokkaasti-alkuun- hiljattain maahan tulleen S2-oppijan tukeminen, 10 op (2022-2023)
Ajankohtainen koulutus kaikille opettajille, jotka työskentelevät monikielisten ryhmien kanssa!
Onko ryhmässäsi äskettäin maahan tulleita opiskelijoita/oppilaita? Tule mukaan Tehokkaasti alkuun -koulutukseen saamaan lisätietoa kielitietoisista toimintatavoista, joiden avulla voit tukea oppijoitasi heti alusta lähtien! Koulutus sopii esim. vapaan sivistystyön ja aikuiskoulutuksen piirissä työskenteleville, mutta soveltuu kaikille opettajille, jotka työskentelevät vieraskielisten oppijoiden kanssa, opetettavasta aineesta riippumatta.
Koulutuksen keskeisiä sisältöjä ovat mm. kieli- ja kulttuuritietoiset työtavat ja ohjaava työote, didaktiikka, opetusteknologia, kielitaidon arviointi ja traumatisoituneen opiskelijan kohtaaminen.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen tukemaa henkilöstökoulutusta.
Tools for Tutors (2022-2023)
Hankkeen tarkoituksena on tukea aikuisia maahanmuuttajaopiskelijoita kehittämällä digitaalinen työkalu opintojen ohjaukseen. Suomen ja Viron kaltaisissa maissa työllistyminen ilman muodollista koulutusta on vaikeaa. Monilta maahantulijoilta kuitenkin puuttuu vaadittava koulutus, eikä heillä ole tietoa sopivista koulutusmahdollisuuksista. Työllistymiseen ja opiskeluun tarvitaan lisäksi kieli- ja digitaitoja, jotka tässä kohderyhmässä usein ovat puutteellisia.
Kohderyhmän kanssa työskentelevien opettajien täytyy tuntea opiskelijan koulutustausta, työkokemus ja osaaminen sekä omat toiveet ja tuntea myös suomalaista/virolaista koulutuskenttää pystyäkseen ohjaamaan opiskelijoita jatko-opintoihin ja työelämään. Etenkään aloittelevilla opettajilla ei välttämättä ole tehokkaaseen työskentelyyn tarvittavaa tietoperustaa ja työkokemusta. Opettajien osaamisen lisäämiseksi hankkeen aikana kehitetäänkin myös opettajille suunnattu pilottikurssi, jolla tutustutaan ohjaustyökaluun ja käsitellään juuri kyseessä olevan kohderyhmän ohjauksen kysymyksiä. Lisäksi hankkeen aikana toteutetaan lyhyitä kieli- ja digikursseja, joiden tarkoitus on lisätä maahanmuuttajaopiskelijoiden opiskelutaitoja. Koska kohderyhmät ovat kummassakin partnerimaassa hieman erilaiset, voi kumpikin partneri valita, millaisten kurssien kehittäminen vastaa sen tarpeita parhaiten.
Suomen ja viron kieli muistuttavat toisiaan ja osa hankkeen koulutuksiin osallistuvista opettajista osaa molempia kieliä, joten hankkeen tuotosten soveltaminen toisessa maassa on mahdollista.
Miten tukea hitaasti etenevää suomenoppijaa, 10op (2022-2023)
Onko suomen kielen ryhmissäsi osallistujia, joiden lukutaito ja opiskeluvalmiudet eivät vielä ole integroitumiseen ja työllistymiseen tai opiskeluun tarvittavalla tasolla? Tämä koulutus syventää opettajan osaamista lukutaito-opetuksessa, hitaiden ryhmien opetuksessa sekä aikuisten perusopetuksessa. Parempi lukutaito avaa ovia koulutukseen ja työllistymiseen ja sitä kautta yhteiskunnan jäseneksi.
Koulutus tapahtuu kokonaan verkossa, ei lähiopetusta! Lähiopetusta ei ole. Koulutus on maksutonta Opetushallituksen tukemaa henkilöstökoulutusta.
Käsiteltävät teemat ovat lukutaidon vahvistaminen, toiminnallinen ja suullinen opetus, kielitiedon opettaminen, tietotekniikan hyödyntäminen, ohjaus sekä kieli- ja kulttuuritietoisuus. Osallistujat pääsevät myös seuraamaan kokeneiden opettajien työtä.
Parempaa kommunikointia selkoviestinnän avulla, kulttuuritietoa tärkeiltä maahanmuuttoalueilta, oman kieli- ja kulttuuritietoisuuden parantaminen, kielitaidon arviointi sekä eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden ohjaaminen. Jokaiseen teema-alueeseen kuuluu koulutusosio ja itsenäinen kehittämistehtävä.
Aikuisten lukutaito-opetuksen täydennyskoulutus, 12 op (2021-2022)
Koulutus on tarkoitettu tällä hetkellä aikuisten (tai nuorten) luku- ja kirjoitustaidon opettajina toimiville ja tähän työhön hakeutuville. Osallistujilta edellytetään opettajan koulutusta (luokanopettaja, erityisopettaja, kielten aineenopettaja tai vastaava tutkinto) sekä kokemusta aikuisten maahanmuuttajien opettamisesta. Etusijalla ovat vapaan sivistystyön ja aikuiskoulutuksen piirissä työskentelevät opettajat.
Suomen ulkopuolella opiskelleilla on oltava vastaava opettajan koulutus kotimaastaan, tutkinto rinnastettu ja suomen kielen taitotaso C1.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa.
Tavoitteena on kehittyä lukutaito-opettajana ja saada lisäpätevyyttä ja osaamista sekä oppilaiden että työnantajan hyväksi. Koulutus perustuu aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen opetussuunnitelmaan. Koulutuksessa opitaan toiminnallista metodiikkaa, eriyttämistä, motivointia, kielitaidon arvioinnin perusteita ja opetusteknologian käyttöä. Lisäksi saadaan tietoa maahanmuuttajien kulttuureista ja kulttuuritaustan merkityksestä, oppimisvaikeuksista ja traumoista sekä observoidaan kokeneiden opettajien työtä.
Työkaluja suomenoppijoiden opetukseen ja ohjaukseen, 10 op (2021-2022)
Työkaluja suomenoppijoiden opetukseen ja ohjaukseenon ensisijaisesti S2-opettajina aloitteleville suunnattu kokonaisuus, jossa tutustutaan opetuksen keskeisiin teema-alueisiin, mutta se sopii kaikille vieraskielisten oppilaitten kanssa työskenteleville. Koulutus on käytännönläheinen, ja kehittämistehtävät sovelletaan omaan työhön. Lähiopetusta ei ole, joten koulutukseen voi osallistua mistä tahansa eikä työaikaa tarvitse käyttää.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa.
Parempaa kommunikointia selkoviestinnän avulla, kulttuuritietoa tärkeiltä maahanmuuttoalueilta, oman kieli- ja kulttuuritietoisuuden parantaminen, kielitaidon arviointi sekä eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden ohjaaminen. Jokaiseen teema-alueeseen kuuluu koulutusosio ja itsenäinen kehittämistehtävä.
Kouluttajat: Nina Reiman ja Marja Seilonen, Jyväskylän yliopisto, Pertti Pyhtilä, Helsingin aikuisopisto, Irina Huovinen, Hämeenkylän koulu Vantaa, Irene Wichmann ja Johanna Heimonen, Osuuskunta Opetus ja ohjaus sekä kulttuuriasiantuntijoita.
Opettajan kieli- ja kulttuuritieto (2021-2022)
Opettajan kieli- ja kulttuuritieto on ensisijaisesti S2-opettajina aloitteleville suunnattu kokonaisuus, jossa tutustutaan opetuksen keskeisiin teema-alueisiin, mutta se sopii kaikille vieraskielisten oppilaitten kanssa työskenteleville. Koulutus on käytännönläheinen, ja kehittämistehtävät sovelletaan omaan työhön. Lähiopetusta ei ole, joten koulutukseen voi osallistua mistä tahansa eikä työaikaa tarvitse käyttää.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa.
Parempaa kommunikointia selkoviestinnän avulla, kulttuuritietoa tärkeiltä maahanmuuttoalueilta (Syyria, Somalia ja Afganistan), oman kieli- ja kulttuuritietoisuuden parantaminen sekä eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden ohjaaminen. Jokaiseen teema-alueeseen kuuluu koulutusosio ja itsenäinen kehittämistehtävä.
Kouluttajat: Pertti Pyhtilä, Helsingin aikuisopisto, Irina Huovinen, Hämeenkylän koulu Vantaa, Irene Wichmann ja Johanna Heimonen, Osuuskunta Opetus ja ohjaus sekä kulttuuriasiantuntijoina Shadi Trad (Syyria), Liban Ali Hersi (Somalia) ja Hamed Shafae (Afganistan).
Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudenkohtaaminen opettajan työssä, 3 op (2021-2022)
Mitä seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudella tarkoitetaan? Miksi moninaisuuteen liittyvät kysymykset ovat tärkeitä huomioida koulussa? Miten moninaisuutta voi huomioida opetuksessa ja muissa tilanteissa? Miten vahvistetaan turvallisuuden tunnetta koulussa?
Koulutuksessa haetaan vastauksia näihin kysymyksiin asiantuntijaluentojen, harjoitusten ja omien kehittämistehtävien avulla.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa.
Kouluttajat:: Terapiatalo Quu, www.terapiataloquu.fi
Laura Blomqvist, psykologi (PsM) ja psykoterapeutti
Mari Korpela, psykologi (PsM) ja psykoterapeutti
Kielitietoinen opetus S2-oppijan tukena (Loka 2020-joulukuu 2021)
Kielitietoinen opetus S2-oppijan tukena on ensisijaisesti S2-opettajina aloitteleville suunnattu kokonaisuus, jonka laajuus on 10 op. Tavoitteena on antaa osallistujille vahva tukipaketti työhön, eväitä omien materiaalien tuottamiseen ja kielitaidon arviointiin sekä didaktisiin ratkaisuihin. Koulutus on käytännönläheinen. Aiempia suomen kielen tai S2-opintoja ei tarvita, mutta koulutus sopii täydentämään niitä.
Tavoitteena on antaa opettajille selkeä tukipaketti, jossa eri tavoin huomioidaan S2-oppilaiden mukanaolo kaikessa opetuksessa (kielet, reaaliaineet, matematiikka, liikunta jne.). Koulutus antaa eväitä opetusmateriaalien muokkaamiseen ja kohdennettujen materiaalien tuottamiseen, oppilaan osaamisen ja kielitaidon arviointiin sekä didaktisiin ratkaisuihin. Tärkeimmät sisällöt: didaktiikka ja eriyttäminen, selkoviestintä osana kielitietoista opetusta, tutkiva työote, digitaidoilla parempiin tuloksiin, kielitaidon ja substanssiosaamisen arviointi, kieli- ja kulttuuritietoisuus sekä kaksikielisyys ja kielten vaikutus toisiinsa.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa henkilöstökoulutusta.
Paths to the Nordic Society (2020-2021)
Paths to the Nordic Society on Nordplus-ohjelman rahoittama kaksivuotinen hanke, jonka tavoitteena on edistää maahanmuuttajien integroitumista pohjoismaiseen yhteiskuntaan kohderyhmälle räätälöityjen oppimateriaalien avulla ja opettajien täydennyskoulutuksen keinoin. Partnereina ovat hanketta koordinoivan O&O:n lisäksi yksi virolainen (Tartu Rahvaülikool) ja yksi ruotsalainen (Finska Folkhögskolan i Göteborg) oppilaitos. Hanke alkoi syyskuussa 2020.
Hankkeen kohderyhmänä ovat ensisijaisesti maahanmuuttajaopiskelijat ja heidän kanssaan työskentelevät opettajat
Hankkeen tavoitteena on:
- tuottaa ja testata selkokielisiä, kohderyhmälle räätälöityjä oppimateriaaleja, joiden aiheena ovat esim. kieli, digitaidot, yhteiskunnalliset teemat
- kouluttaa opettajia soveltuvan oppimateriaalin tuottamiseen
- kehittää kohderyhmälle pilottikursseja, joilla testataan hankkeen tuottamia materiaaleja
Aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opettajaksi valmentava täydennyskoulutus, 12 op (2020-2021)
Koulutus on tarkoitettu tällä hetkellä aikuisten (tai nuorten) luku- ja kirjoitustaidon opettajina toimiville ja tähän työhön hakeutuville. Osallistujilta edellytetään opettajan koulutusta (luokanopettaja, erityisopettaja, kielten aineenopettaja tai vastaava tutkinto) sekä kokemusta aikuisten maahanmuuttajien opettamisesta. Etusijalla ovat vapaan sivistystyön ja aikuiskoulutuksen piirissä työskentelevät opettajat.
Maahanmuuttajilla on oltava vastaava opettajan koulutus kotimaastaan, tutkinto rinnastettu ja suomen kielen taitotaso C1.
Tavoitteena on kehittyä lukutaito-opettajana ja saada lisäpätevyyttä ja osaamista sekä oppilaiden että työnantajan hyväksi. Koulutus perustuu aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen opetussuunnitelmaan. Koulutuksessa opitaan toiminnallista metodiikkaa, eriyttämistä, motivointia, kielitaidon arvioinnin perusteita ja opetusteknologian käyttöä. Lisäksi saadaan tietoa maahanmuuttajien kulttuureista ja kulttuuritaustan merkityksestä sekä observoidaan kokeneiden opettajien työtä.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa.
Kouluttajina toimii lukutaitokoulutuksen asiantuntijoita, mm. Kaarina Sergejeff, Minna Intke Hernández, Anna Nylund, Anu Arvonen, Satu Lahtonen ym.
Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja osallistujille maksutonta.
Suomi toisena kielenä -opetuksen perustaidot (2019-2020)
S2-opetuksen perustaidot on ensisijaisesti S2-opettajina aloitteleville suunnattu kokonaisuus, jonka laajuus on 10 op. Tavoitteena on antaa osallistujille vahva tukipaketti työhön, eväitä omien materiaalien tuottamiseen ja kielitaidon arviointiin sekä didaktisiin ratkaisuihin. Koulutus on käytännönläheinen. Aiempia suomen kielen tai S2-opintoja ei tarvita, mutta koulutus sopii täydentämään niitä.
S2-didaktiikka, selkoviestintä, tutkiva työote, digitaidot, kielitaidon arviointi, kieli- ja kulttuuritietoisuus sekä laaja-alaisiin ja ilmiöpohjaisiin kokonaisuuksiin tutustuminen. Jokaiseen teema-alueeseen kuuluu koulutusosio ja itsenäinen kehittämistehtävä.
Koulutus on maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa.
S2-opetuksen asiantuntijoita, mm. Marja Seilonen ja Nina Reiman Jyväskylän yliopisto, Irene Wichmann, Cecil Issakainen ja Johanna Heimonen, Helsingin yliopisto ja Osuuskunta Opetus ja ohjaus
Helsingin yliopisto: Koulutusta kieli- ja kulttuuritietoisesta varhaiskasvatuksesta (2018-2019)
Mitä kieli- ja kulttuuritietoisuus tarkoittavat varhaiskasvatuksessa? Mitä niistä pitäisi tietää lapsiryhmässä ja päiväkodin johdossa? Helsingin yliopisto järjestää neljän moduulin koulutuksen Kieli- ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus. Kaikki moduulit toteutetaan kaksi kertaa vuosien 2018 ja 2019 aikana.
Moduulin teema: Kieli- ja kulttuuritietoisen toimintatavan kehittäminen päiväkodin johtamisessa.
Muut teemat: Kulttuurisen vuorovaikutuksen kehittäminen. Suomi toisena kielenä, moduuli: Kieli- ja kulttuuri-identiteetin kehittymisen tukeminen.
Kouluttajat: varhaiskasvatuspäällikkö Mirva Alakoskela ja lastentarhanopettaja Silja Lamminmäki-Vartia.
Koulutuksen yhteyshenkilö yliopisto-opettaja Johanna Heimonen
Aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opettajaksivalmentava (2017-2018)
PRIMAARI, SEKUNDAARI VAI SEMI?
Oma ryhmänsä maahanmuuttajien suomen kielen koulutuksen kentällä ovat luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset, joita on viime vuosina tullut Suomeen entistä enemmän. Tarjontaa lukutaitokoulutuksista on ollut jo vuosia, mutta sekä osallistujamäärät että järjestävien oppilaitosten määrä ovat kasvaneet. On siis tarvetta myös opettajien koulutukselle, koska lukutaidon opettaminen vaatii omanlaistaan osaamista. On mm. tiedettävä, mitä otsikossa esiintyvät termit tarkoittavat!
Kokeneet suomen kielen koulutusten järjestäjät Helsingin aikuisopisto ja Osuuskunta Opetus ja ohjaus tarttuivat toimeen ja hakivat rahoitusta Opetushallitukselta. Osuuskunnan toimijoilla on kokemusta lukutaito-opettajien koulutuksesta jo monen vuoden ajalta Helsingin yliopiston täydennyskoulutuslaitoksen puitteissa. Tällä kertaa koulutuksesta haluttiin tehdä lyhyempi ja tiiviimpi, koska osallistujat suorittavat sen työn ohessa ja uudet opit on hyvä saada käyttöön mahdollisimman pian.
Koulutuksen tavoitteena on antaa käytännöllisiä työkaluja opettajan arkiseen työhön, mutta myös teoriataustaa toiminnan tueksi. Lukutaito-opetuksen didaktiikan lisäksi koulutus käsittelee opetusmateriaaleja, tietotekniikan hyödyntämistä, kulttuuritietoa ja kielitaidon arviointia. Osallistujilla on myös mahdollisuus käydä seuraamassa kokeneen lukutaito-opettajan työtä ja näin saada vertaistukea ja käytännön vinkkejä omaan opetukseensa. Osallistujia kannustetaan hyödyntämään luku- ja kirjoitustaidon opetussuunnitelmaa, tekemään omille ryhmille sopivia ratkaisuja opetuksessa ja tutustumaan ryhmien kulttuuritaustaan. Tavoitteenahan on myös opiskelijoiden integroituminen Suomeen oma taustansa voimavaranaan.
Osallistujilta edellytettiin opettajan pätevyyttä ja kokemusta aikuisten maahanmuuttajien kanssa työskentelemisestä. Osalla oli jo kokemusta luku- ja kirjoitustaidon opettamisestakin, osa oli siirtymässä opettamaan lukutaitoryhmiä, tai kiinnostuneita siitä. S2-opettajien työ on usen pätkittäistä, ja lisäosaaminen antaa uusia mahdollisuuksia työmarkkinoilla.
Digitaitoja kaikille-hanke (2016-2017)
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke järjesti koulutusta ja neuvontaa tietotekniikan monipuolisesta käytöstä suomeksi ja englanniksi.
Hanke oli suunnattu henkilöille, joiden on vaikea päästä osallistumaan muihin koulutuksiin (mm. kuten maahanmuuttajanuoret, turvapaikanhakijaperheet, kotiäidit ja sekä suomalaiset että maahanmuuttajaseniorit).
Digimaailman haltuunotto kasvattaa osallisuutta ja voimaannuttaa osallistujia sekä parantaa maahanmuuttajien integroitumista. Koulutuksen lisäksi osallistujilla oli mahdollisuus neuvontaan ja ohjaukseen verkon välityksellä.
EHLSSA (Elderly Home Learning Services for Seniors Association) (2016-2017)
EHLSSA-projektin (European Home Learning Service for Seniors Association, Euroopan kotiopiskelupalvelu senioriyhdistyksille) tavoitteena on tarjota ikäihmisille aikuiskoulutusta Euroopan laajuisessa erityisesti tähän tarkoitukseen muokatussa oppimisympäristössä, Euroopan kotioppimispalvelussa. Palvelu sisältää oppimisympäristön, senioreille suunnattuja kursseja sekä verkko-tutorin tukimahdollisuuden.
EHLSSA edistää ikäihmisten digitaalista osallisuuttaja tukee kohderyhmää tehokkaasti ja yksilöllisesti sellaisten TVT-taitojen (tieto- ja viestintätekniikan taitojen) saavuttamisessa, joita tietoon pohjautuvassa nyky-yhteiskunnassa tarvitaan. Ikäihmiset kohtaavat kuitenkin usein esteitä käyttäessään verkkopalveluita, ja osaavia ja itseohjautuvia tietotekniikan käyttäjiä heidän joukossaan on vähän.
Euroopan kotiopiskelupalvelu toimii aluksi viidessä Euroopan maassa (Suomessa, Ranskassa, Saksassa, Irlannissa ja Espanjassa) alueellisine yhteyspisteineen. Myöhemmin toimintaa laajennetaan muihin Euroopan maihin ja kurssitarjontaa laajennetaan.
Projektin yhteyshenkilö: Cecil Issakainen, cecil.issakainen@opetusohjaus.fi